Zbojník Jurko (1976)

Zbojník Jurko (1976)

Základné informácie o filme Zbojník Jurko (1976)

Rok uvedenia: 1976
Žáner: animovaný, dobrodružný
Krajina: Československo
Réžia: Viktor Kubal
Námet: Viktor Kubal
Scenár: Viktor Kubal
Kamera: Jozef Ružička
Strih: Margita Eleková
Zvuk: Alexander Pallós
Hudba: Juraj Lexmann
Animácia: Viktor Kubal
Výtvarné návrhy: Viktor Kubal
Vedúci výroby: Filoména Urbaničová, Pavol Forisch
Výroba: Slovenská filmová tvorba, Štúdio krátkych filmov Bratislava

Technické informácie o filme Zbojník Jurko (1976)

Dĺžka filmu: 78 minút
Farba: farebný
Formát: klasický formát

Bližšie informácie o filme Zbojník Jurko (1976)

V priebehu jedného storočia už štvrtýkrát o Jánošíkovi? Niekedy sa to zdá až neuveriteľné, že táto téma dokáže stále inšpirovať svet filmu a mnohých umelcov. Čím to asi je, prečo Jánošík? Autor ďalšieho celovečerného filmu, ale tentokrát v animovanej podobe, Viktor Kubal to zdôvodňuje svojím detstvom a vtedajšou výchovou: „Vtedy bola napríklad jedna čítanka, jedna vlastiveda a všade bol Jánošík. A navyše som chodil niekoľko tried do školy u tety v Terchovej a potom tam pravidelne trávieval prázdniny. Nič tak neutkvelo v mojej pamäti z detstva ako práve historky, príhody o tomto hrdinovi.“ Takto sa zrodila túžba spraviť nový film u priekopníka slovenského kresleného filmu.

Ako aj predchádzajúci Jánošíkovia bratov Siakeľovcov, Fričov a Bielikov, aj Kubalov má v niečom prvenstvo. Pokladá sa za prvý slovenský celovečerný animovaný film. Názov je však už odlišný, čo zodpovedá hlavne jeho obsahu. Zbojník Jurko je vlastným a neopakovateľným pohľadom režiséra, zároveň aj scenáristu a výtvarníka Viktora Kubala na legendu o Jánošíkovi. Jeho cieľom nebolo poukázať na čo najvernejší obraz hrdinu, ale práve naopak. Inšpiroval sa ľudovou slovesnosťou, rozprávkami, poverami, legendami a piesňami, ktoré tradujú mýtus o Jánošíkovi. Zo všetkých týchto foriem dokázal čerpať a práve vďaka tomu mal neohraničené možnosti interpretácie a variácie svojho príbehu. Film na jednej strane vyznieva ako rozprávka a na druhej sa nápadne približuje k realite. Najlepším príkladom na vysvetlenie je úplný začiatok filmu, kedy jediný krát vstupuje do príbehu rozprávač so slovami: „…príbeh sa udial v krajine, kde sa voda liala a piesok sypal, keď ešte zrúcaniny hradov neboli zrúcaninami, ale bydliskami pánov, ktorí vládli svojím poddaným. A kde sú páni a poddaní, tam nikdy nebolo dobre. “

Voda liala a piesok sypal – z rozprávok nám je to veľmi známe, ale v opačnej podobe – voda sypala a piesok lial. Práve to dokazuje, že nejde len o rozprávku ale aj o skutočnosť.

Zároveň si v ďalších slovách komentára možno všimnúť dobový sociálny obraz o nerovnej spoločnosti. Bližšie špecifikovanie času tu však nie je. Niekedy nás to môže zvádzať aj k myšlienke, že príbeh sa týka aj dneška. Kubalova interpretácia života Juraja Jánošíka v sebe nesie prvky rozprávkovej fantastickosti. Týmito nadprirodzenými prvkami sú víla, zázračný opasok a Jánošíkova sila, ktoré sú známe z ľudových legiend.

Celý príbeh sa nesie skôr v humornom duchu ako dramatickom či romantickom. Aj úvodný pátos pomaly skĺzne do komiky a gagu. Paródia a irónia v niektorých situáciach je však dosť silná, až prinúti diváka rozmýšlať nad niektorými závažnými otázkami. Žiadna scéna však nepôsobí príliš kriticky či sarkasticky.

Kubalov humor je založený na karikatúre skutočnosti, čo mu živo dovoľuje animácia. Aj hlavný hrdina Jurko je karikovaný. Nie však v komickom zmysle ale v heroickom – postava štíhleho, statného junáka, z ktorého vyžaruje sila, istota a mrštnosť. Svojou veľkosťou prevyšuje ostatných. Rovnocennou postavou je mu iba jeho milá Anička. Je to spôsobené postavením hlavného hrdinu a zároveň inakosťou a výnimočnosťou Jánošíka od ostatných postáv.

Sympatická je kresba autora, ktorá je charakteristická jednoduchosťou. Vďaka tomu nič zbytočne neodvádza pozornosť diváka a plne sa môže sústrediť na dej. Dokonca si nemusí ani všimnúť, že celý príbeh je nemý. Slová sú len v úvodnej časti, ktorú som spomínala na začiatku (rozprávač). Absenciu textu nahrádza spev Dariny Laščiakovej a hudba Juraja Lexmana, v ktorej samozrejme nechýba terchovská nôta.

Príbeh Zbojníka Jurka je klasický, ako sa zachoval v ľudovej tradícii o Jánošíkovi. Rozdiel je ale v závere. Kubalov Jánošík nekončí smrťou na háku, hoci pandúri ho zdanlivo obesia za rebro. Ale figurína Jurka postupne spľasne a vysvitne, že povesili iba jeho slamou vypchaté šaty. Jánošík a jeho legenda tak ostávajú neustále živí.

V závere Kubal zdôrazňuje dve časové roviny príbehu. Ohník a volanie Jurka z vysokej skaly, a pod horou pri inom ohníku gitara a spev dnešných mladých ľudí.

Zbojník Jurko mal premiéru v bratislavskom kine Slovan 6. mája 1977.

Prvý slovenský celovečerný animovaný film a jeho tvorca Viktor Kubal boli ocenení na viacerých domácich i zahraničných festivaloch, či prehliadkach.

Zaujímavosti o filme Zbojník Jurko (1976)

  • Viktor Kubal začal pracovať na Zbojníkovi Jurkovi v apríli 1974. Posledné úpravy a práca boli dokončené koncom roku 1976.
  • Počet nakreslených obrázkov bol 45000 + 600 pre pozadie.
  • Pozadie si Kubal naskicoval priamo z Terchovej.
  • Viktor Kubal začínal svoju profesiu filmovými kurzami na Škole umeleckých remesiel u prof. Karola Plicku. Ten je známy v jánošíkovskej tematike svojou snahou o natočenie vlastného Jánošíka ešte pred Fričovým filmom.

Zdroje informácií k filmu Zbojník Jurko (1976)

  • Jablonický V.: Filmár Viktor Kubal, Bratislava, Tatran, 1993, 104 s.
  • Vraštiak, Š., Urc, R.: Jánošík 1921 (Osemdesiatiny filmu Jánošík z roku 1921), Bratislava, SFU, 2001.
  • Cabadaj, P.: Jánošík vo filme, Žilina, Miestne kultúrne stredisko Terchová, 1992.
  • SSF.sk: Zbojník Jurko
  • Zuzana Pauková: Zbojník Jurko

Užitočné odkazy k filmu Zbojník Jurko (1976)

Fotografie k filmu Zbojník Jurko (1976)

Videá k filmu Zbojník Jurko (1976)

Názor na “Zbojník Jurko (1976)”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *